Van de 40.000 woningen die de acht gemeenten tot 2040 willen bouwen, zijn er 27.500 gepland in Foodvalley Zuid, waartoe de gemeenten Wageningen, Ede, Rhenen, Veenendaal en Renswoude worden gerekend.
Die vijf gemeenten hebben bestaande plannen voor de bouw van – bij elkaar opgeteld – 18.500 woningen tot 2040. Dat betekent dat voor 9000 woningen nog een locatie wordt gezocht.
De blik in de zuidelijke Foodvalley is gericht op drie gebieden. Allereerst is er Kernhem Noord, de noordelijke uitbreiding van de Edese nieuwbouwwijk in de oksel van snelweg A30 en de N224, met plek voor tussen de twee- en drieduizend huizen.
Legenda
Zeker: Een bouwproject krijgt de status ‘zeker’ toegekend als het vrijwel zeker is dat het project gerealiseerd gaat worden. Ook is het aantal woningen en hoe de omgeving eruit komt te zien bekend.
Waarschijnlijk: Een bouwproject krijgt de status ‘waarschijnlijk’ toegekend als de bouwplannen ver ontwikkeld zijn, maar aanpassingen (in bijvoorbeeld de aantallen woningen) nog mogelijk zijn.
Onzeker: Een bouwproject krijgt de status ‘onzeker’ toegekend als de precieze locatie, het aantal woningen, de verdere invulling van het gebied, de financiën en/of het project als geheel onbekend zijn.
Divers: Bouwproject dat op diverse locaties tegelijkertijd plaatsvindt, zoals de transformatie van een oud kantoorpand naar woningen. Of meerdere lopende bouwprojecten die een diverse status hebben, zoals spoorzone Veenendaal centrum/Ambacht.
Kennisas
Een tweede nieuwbouwlocatie is de zogenoemde Kennisas, zoals de strook tussen Wageningen Universiteit en het station in Ede wel wordt genoemd. Ten oosten van de Dreeslaan is de nieuwe wijk Bennekom-West ingetekend (250 woningen). Maar ook de oostkant van de Mansholtlaan in Wageningen biedt mogelijkheden, zegt Leon Meijer, wethouder van Ede en bestuurder van Regio Foodvalley.
Aan de andere kant van de Dreeslaan en Mansholtlaan – de westkant – begint het Binnenveld, het open natuurlandschap te midden van de zuidelijke Foodvalley-gemeenten (alleen Renswoude grenst er niet aan). Het bebouwen van de randen ervan was lang onbespreekbaar, maar is volgens Meijer nu een optie die wordt verkend. Gesprekken met betrokkenen starten in de loop van volgend jaar.
,,Onze eerste focus is Kernhem Noord, de Kennisas en tussen al bestaande bebouwing”, vat Meijer samen. Voorbeelden van dat laatste zijn het vrijgekomen fabrieksterrein van Trivium (110 woningen) en de oude Ritmeesterfabriek (aantal nog onbekend) in Veenendaal.
Voor de jaren tussen 2030 en 2040 is de omgeving van station Veenendaal-De Klomp – dat anders dan de naam doet vermoeden in de gemeente Ede ligt – nadrukkelijk in beeld. ,,Je zoekt uitbreidingslocaties bij een ov-knooppunt en hebt daar een station liggen”, motiveert Meijer.
Ook het grensgebied tussen Veenendaal en Rhenen – tegen de wijk Petenbos aan – is een mogelijkheid, maar daar is geen treinstation in de buurt. Althans voorlopig niet, het idee voor een nieuw station Veenendaal-Rhenen is al voorbijgekomen in de politiek.
Food & Businesspark Ede
Waar precies bij station Veenendaal-De Klomp gebouwd gaat worden en om hoeveel woningen het gaat, kan Meijer nog niet zeggen. ,,Het is een zoekgebied”, zegt hij. ,,Er liggen nog geen tekeningen of plannen. Het station wordt de hub van waaruit we gaan tekenen. En het kan best wel eens zijn dat het om veel meer dan 1500 woningen gaat.”
Dit betekent dat de nieuwbouw – als het ervan komt – tussen de bestaande dorpen De Klomp en Ederveen zal verrijzen. Want aan de zuidkant van het station (tussen rondweg De Klomp en snelweg A12) is bedrijventerrein Food & Businesspark Ede al in ontwikkeling.
In deze serie:
Verantwoording
De inventarisatie van de woningbouwplannen tot 2040 van de zuidelijke Foodvalley-gemeenten (Wageningen, Ede, Rhenen, Veenendaal en Renswoude) is tot stand gekomen met medewerking van de gemeenten, die de data ervoor hebben aangeleverd. Regio Foodvalley heeft meegeholpen bij de finale check ervan. Bouwprojecten zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Dit is een momentopname van eind november 2022.
Dit is het derde deel van de serie ‘Woningbouw in Foodvalley’. Deze productie is een samenwerking tussen Bureau Spotlight en De Gelderlander. Morgen het laatste deel: ‘Woningbouwplan stuwt grondprijs naar recordhoogte’. Meer verhalen over dit onderwerp staan in het dossier Woningbouw Foodvalley.
Deze publicatie is tot stand gekomen met de steun van Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten.