Nieuwstation11

Deel van Dossier

Station Ede-Wageningen

Dit artikel is mede tot stand gekomen met steun van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek

Weijland pakt meteen een schetsblok en pen en begint te tekenen. “Kijk,” zegt hij, “zo zag het eerste ontwerp eruit.” In een paar pennenstreken verschijnen een parkeergarage en de tunnel die daar vanaf het station naartoe loopt. “We hebben het station laten ontwerpen door Mecanoo, een bekend architectenbureau. Ze hebben wel degelijk een prachtig ontwerp gemaakt, maar je haalt ook een stukje eigenwijsheid in huis.”

Molsgat
Weijland was ontevreden over de parkeergarage. “Als je een tunnel hebt vanaf het station en de parkeergarage onder het busplein in de grond stopt, wat voor effect heb je dan? Een molsgat onder het station door, eerst naar beneden, dan weer omhoog.”

De oud-wethouder wilde veel liever dat voetgangers vanaf de ene kant van de tunnel, de andere zijde kunnen zien. “Dat verhoogt het veiligheidsgevoel enorm. Bovendien is een ondergrondse parkeergarage veel duurder.”

Dit betekende dat het plan terug naar de tekentafel moest. “Mijn ambtenaren vonden dat ingrijpend, een ontwerp aanpassen duurt lang. Maar het station ligt er voor de komende vijftig jaar. Ik doe er dan liever iets langer over dan dat er een mislukt project ligt.”

De ondergrondse parkeergarage ging van tafel en uiteindelijk lag er volgens Weijland een ontwerp waar iedereen blij mee was. “Dat is ook een heel proces. De provincie betaalt mee, die wil dus ook inspraak. NS betaalt mee en wil inspraak en ProRail ook. Het moet in consensus gerealiseerd worden. Dat gaat met een hoop duwen en trekken.”

 

Nieuwstation11

‘Mislukken aanbesteding station is frustrerend’

We spraken projectmanager Berry van den Hout (ProRail) over de mislukte aanbesteding. Hij blikt terug en kijkt vooruit.

Windtunnel
“Toen moest het nog in de gemeenteraad en daarna nog in de Edese gemeenschap,” vervolgt Weijland. De lange procedures waren voor hem ook wennen. “Vroeger was ik projectontwikkelaar en dan neem je zelf beslissingen. Eén raadslid vroeg zich af hoe hard het waaide op de perrons. We hebben toen een maquette in de windtunnel getest waaruit bleek dat het wel goed zat. Dat kost echter allemaal tijd, maar zo werkt democratie. En dat is goed, want anders raken anderen weer gefrustreerd, omdat ze zich niet gehoord voelen.”

Gewoon pech
Onder zijn opvolger, wethouder Peter de Pater, is het ontwerp uiteindelijk aanbesteed. In december 2018 concludeerde het projectbureau dat er geen passende bieding was gekomen binnen het beschikbare budget.

“Als zij dan met een prijs komen waar we nog bij moesten bezuinigen en wij doen dat ook, hoe kun je dit dan voorkomen?”

Is Weijland te optimistisch geweest? “We hebben een jaar voor de aanbesteding opdracht gegeven aan Royal Haskoning/DHV om met een reële kostenraming te komen voor het station. Het is een bureau dat ertoe doet en ze hebben er wel een half jaar aan gerekend. Dat vond ik nog zo lang duren, want ik had het graag zelf als wethouder aanbesteed. Als zij dan met een prijs komen waar we nog bij moesten bezuinigen en wij doen dat ook, hoe kun je dit dan voorkomen?”

“Het was gewoon pech,” vindt Weijland. “We hebben op het topje van de markt aanbesteed. De prijzen stijgen en de bedrijven houden daar rekening mee. Dat moeten ze ook wel, anders gaan ze failliet. Ze moeten nu een prijs opgeven voor materiaal dat ze pas over een paar jaar nodig hebben. De marges zijn 4 á 5 procent in de bouwwereld. Dat klinkt veel, maar dat is echt niet veel. In de bouw kan het zo tegenvallen. Het weer of de levering van spullen. Als de markt dan aantrekt gaan ze zekerheid op zekerheid stapelen.”

Bovendien bleek er maar één aannemer bereid een prijs in te dienen, anderen hadden het te druk, dat bevordert een concurrerende aanbieding natuurlijk niet, aldus de oud-wethouder.

Uitstraling en comfort
Weijland hoopt dat er geen concessies worden gedaan aan de uitvoering. “Het station ligt er voor jaren. Voor de groeiende stroom dagelijkse reizigers is een efficiënt station van belang. En we krijgen straks het World Food Center, daar wil je een goed station bij. Met een mooie uitstraling, maar ook met voorzieningen en comfort voor de reiziger.”

Nieuwstation2

Hoe nu verder met station Ede-Wageningen?

De aanbesteding voor de bouw van een nieuw station Ede-Wageningen mislukte in december vorig jaar. Sindsdien is het stil rond dit miljoenenproject.

Voordat je verder leest

De Foodvalley verdient goede journalistiek die dieper graaft. Maar journalistiek kost geld. Steun Bureau Spotlight en draag bij aan sterke onderzoeksjournalistiek!

Ik lees eerst het stuk verder

Station Ede-Wageningen
Esther Krista Bos

Esther Krista Bos

Burgerjournalist

Profiel-pagina
Nog geen reactie: Begin het gesprek!