Een duidelijk overzicht van de klachten blijkt er niet te zijn. Een opmerkelijk gegeven, gezien er relatief veel overheidsinstanties betrokken zijn bij de particuliere verhuur voor studenten. Iemand zou het toch moeten bijhouden of bewaren?

Aanvankelijk leek de meest logische plek om te zoeken naar klachten van huurders in Ede, bij de gemeente Ede zelf. Uit de reactie van de gemeente blijkt dat zij geen overzicht bijhouden van de klachten. “Allereerst komen klachten vaak niet bij de gemeente terecht. De meeste klachten worden gelukkig tussen huurders en verhuurders zelf opgelost. Daarnaast zijn niet alle huurders even goed bij ons bekend. Uiteraard de woningcorporaties en de grootste woningbeleggers wel, maar wat te denken van een particulier die een tweede woning heeft en deze verhuurd”, aldus de woordvoerder van de gemeente Ede.

Mocht het zo zijn dat er wel klachten bij de gemeente binnenkomen, dan is het nog de vraag wáár het binnenkomt. “Vaak komen de klachten op verschillende plekken bij de gemeente binnen. Dat hangt af van het type klacht en waar het over gaat”, laat de woordvoerder van de gemeente Ede weten.

Uiteindelijk verwijst de gemeente door naar andere organisaties. “Als huurders en verhuurder er samen niet uitkomen, dan zijn er nog verschillende wegen die bewandeld kunnen worden. Dat is niet noodzakelijkerwijs de gemeente, denk bijvoorbeeld aan instanties als de landelijke Huurcommissie waar huurders kunnen aankloppen.”

Op een aantal vervolgvragen reageerde de gemeente resoluut: “Er is weinig toe te voegen aan de vorige antwoorden. De Huurcommissie is de wettelijk bevoegde geschillenbeslechter.”

 

De Huurcommissie

Aanvankelijk leek de Huurcommissie wel een overzicht te bewaren. “In ons jaarverslag staan een aantal tabellen waar we de stroom aan binnenkomende klachten weergeven. Bijvoorbeeld per provincie en per gemeente”, zegt Karin Schwencke, communicatieadviseur van de Huurcommissie. Uiteindelijk blijkt de Huurcommissie alleen de cijfers te hebben van de grootste gemeentes, bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Ede valt daar niet onder. 

Daarnaast vertelt Schwencke dat de Huurcommissie voorheen geen rol had in de bemiddeling tussen huurders en verhuurders: “Het is pas sinds vorig jaar januari dat we ook het handelen van de verhuurder of het nalaten daarvan behandelen.”

 

Het Juridisch Loket

Een ander adviserend orgaan op het gebied van misstanden tussen huurders en verhuurders, is het Juridisch Loket. “We merken dat studenten ons steeds vaker weten te vinden”, zegt Sanne Plooster, medewerker van het Juridisch Loket in Arnhem. “Maar een overzicht van deze klachten houden we niet bij. We zijn namelijk een gesubsidieerde instantie en de vraag is groter dan ons aanbod. Dat betekent dat we het al druk genoeg hebben met onze normale dienstverlening. Zodoende is het voor ons niet mogelijk om overal een overzicht van bij te houden.”

Nieuwsgierig naar andere artikelen over studentenhuisvesting of naar onze andere dossiers? Weet ons dan te vinden via onze website: www.bureauspotlight.nl of via onze Facebook- en Instagrampagina. Heb je een tip voor ons of zit jij met een verhaal dat de moeite waard is om verteld te worden? Stuur ons dan een bericht via bureau@bureauspotlight.nl of via onze sociale media kanalen.

 

Bart

Bart Gilhuis

Onderzoeksjournalist

Profiel-pagina