Volgens de eigenaar van Dutch Air Advertising was de tekst in de trant van ‘lachen toch’ en zat er gelijk een toon in van kritiek. Wie de opdrachtgever was, onthult hij natuurlijk niet. Ondertussen buitelen politici en journalisten over de ‘hoe kon dit nou gebeuren’-kwestie heen.
De ‘hoe kon dit nou gebeuren’-vraag is een netelige kwestie. Het is nog maar de vraag bij wie verantwoordelijkheden liggen. Het is te gemakkelijk om die alleen op Sywert te schuiven. Dát maakt het nog eens spannend.
Media hebben ten minste het voordeel dat zij op eigen initiatief onderzoek kunnen doen, een context schetsen én publiceren. Dat is ook een manier om invloed, misschien zelfs macht, uit te oefenen. Politici zijn daar gevoelig voor en reageren daar weer op.
Lees, kijk en houd het zelf tegen het licht. Het geeft misschien wat diepte in een kwestie die voorbij één persoon reikt. Bedankt Sywert.
Meer horen over deze netelige kwestie? Buitenhof interviewde Sywert van Lienden zondag 6 juni. Die aflevering vind je hier.