Veel mensen die psychische klachten hebben worden door een huisarts doorverwezen naar een praktijkondersteuner (POH). De praktijkondersteuner ondersteunt de huisarts en heeft drie belangrijke taken op het gebied van ggz. Hij of zij verwijst je door naar een psycholoog, zorgt ervoor dat je niet in een gat valt en blijft met je in gesprek wanneer je niet in aanmerking komt voor een behandeling.

De praktijkondersteuner is een belangrijke schakel. Voor mensen die psychische klachten hebben, is het belangrijk dat ze snel geholpen worden en vanwege de lange wachttijden kan de POH het gat opvullen. Maar niet iedereen kan zolang wachten. In een eerder artikel kwam naar voren dat sommige kiezen voor een vrijgevestigde psycholoog vanwege de lange wachttijden.

Kopzorgen

Podcast Kopzorgen: de ggz

In de eerste aflevering van de podcast Kopzorgen: Hoe werkt de ggz en wat zijn de problemen?

Verkeerde informatie

In de praktijk loopt het dus niet altijd even soepel, zo erkent ook praktijkondersteuner Maartje Segers. “Vaak hoor ik van een patiënt dat er intern veranderingen zijn bij een instelling. Al krijg ik een mailtje, dat helpt enorm. Dat overleg mis ik. Daarnaast gebruiken we een programma waarin we mensen doorverwijzen. Daarin staan indicaties over hoelang het duurt voordat een patiënt ergens terecht kan. Die indicaties kloppen niet, waardoor het langer duurt voordat iemand ergens terecht kan. Ik moet namelijk zelf inschatten waar iemand het snelst geholpen kan worden.”

Antidepressiva

Ook Mark* kreeg te maken met een lange wachttijd. De oud-militair zat jarenlang in de ggz vanwege verschillende oorzaken, waaronder een angststoornis. Hij doorliep het gehele ggz-traject en vertelt in de podcast over zijn ervaring met de lange wachttijden en het gebruik van meerdere soorten antidepressiva. “In het begin werden de klachten erger door de antidepressiva, ik ervoer het als troep.”

In de volgende aflevering: de wachttijden en de therapie. Volgens praktijkondersteuner Maartje Segers worden veel beslissingen genomen op basis van bezuinigingen. “Ik verwacht dat de wachttijden gaan stijgen. In de praktijk krijg ik steeds meer mensen doorverwezen.” Hoe kan dit opgelost worden, moet de overheid ingrijpen? Daar gaan we het zeker over hebben. Daarbij kunnen we uw hulp gebruiken. Heeft u zelf ervaringen met de ggz in Ede en wilt u hierover praten, dan kunt u contact opnemen met ons door te mailen naar bureau@bureauspotlight.nl.

*De echte naam van Mark is bekend bij de redactie.

Geestelijke gezondheidszorg
Standaard foto

Rozemarijn van der Stelt

Redacteur

Profiel-pagina
Sanne

Sanne Germans

Redacteur

Profiel-pagina
Nog geen reactie: Begin het gesprek!