GGZ header

Deel van Dossier

Geestelijke gezondheidszorg

Dit verhaal is mede tot stand gekomen door ondersteuning van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Om erachter te komen waarom de wachttijden zo lang zijn, gaan we langs bij Michelle Timmermans, zorgmanager binnen Pro Persona en Indigo Veluwe Vallei. “Een belangrijke oorzaak van de lange wachttijden is dat we moeilijk de vacatures ingevuld krijgen. Een aantal functies zijn moeilijk te vervullen, zoals een psychiater, een verpleegkundig specialist en zo staan er nog wel meer vacatures open. We zijn onderbezet waardoor we niet meer kunnen behandelen dan dat we eigenlijk willen.”

Zelf uitvogelen

Esther* ondervond zelf de lange wachttijden tijdens haar therapie. Hoe ging zij daarmee om? “Dat is heel frustrerend. Omdat je niet functioneert zoals je wil, loop je tegen dingen aan. Je kunt daar zelf wel mee aan de slag gaan, maar je mist handvatten om stappen te maken. Ik liep daardoor vast. Bijvoorbeeld toen ik een paniekaanval had gehad tijdens het sporten. Uiteindelijk ben ik naar die plek teruggegaan om mezelf ermee te confronteren. Normaal doet de hulpverlener dat. Nu vogelde ik het zelf uit, maar bij klachten en problemen die dieper liggen, heb je echt hulp nodig.”

Veel therapeuten slecht voor herstel

“Ik liep in anderhalf jaar tijd bij zeven verschillende psychologen”, vertelt Esther. “De eerste groep viel uit elkaar doordat een therapeute ziek werd en de ander met zwangerschapsverlof ging. Bij de tweede groep ging ook een therapeute met zwangerschapsverlof. In totaal heb ik zeven therapeuten gezien. Dat belemmert omdat je continu opnieuw begint. Je bent dik twee sessies bezig om een nieuwe therapeut bij te praten en krijgt een ander mens voor je. Een vertrouwensband opbouwen heeft ook tijd nodig.”

Lange route

In de vorige podcast hadden we het over de huisarts en de praktijkondersteuner. Word je via hen doorverwezen dan kom je in aanmerking voor een intakegesprek. Een intake heb je met een psycholoog, waarna je casus wordt voorgelegd aan een multidisciplinair team. Hierin overlegd de psycholoog met de rest van haar team wie je het beste kan helpen. Vervolgens kom je weer op een wachtlijst te staan voor de start van de behandeling. Wat kan variëren van een week tot zelfs een jaar. Daarna kan de therapie beginnen, maar zelfs dat traject kan gepaard gaan met de nodige hobbels, zo blijkt onder meer uit het verhaal van *Esther.

'Voelen ons verantwoordelijk'

Niet alleen de cliënten maar ook de hulpverleners hebben last van de wachtlijsten. Zorgmanager Timmermans benadrukt dat ze iedereen de beste zorg willen bieden. “Wat ik merk is dat iedereen hier met passie de cliënten helpt. Dat wil je goed doen dus je gaat pas afsluiten als dat kan. Dat wil je niet te snel doen. Sneller behandelen heeft een voordeel dat je meer mensen zorg kan bieden die het nodig hebben. Ik voel mij als persoon verantwoordelijk voor die wachtlijst en ik merk ook dat het team dat zo voelt. Dat is best moeilijk. We hebben een werkgroep om de wachtlijsten te verminderen en beseffen dat de lijst korter moet. De werkgroep heeft hoge prioriteit binnen onze organisatie.

Kopzorgen

Podcast Kopzorgen: bij wie moet je zijn?

Wie last heeft van psychische problemen wil zo snel mogelijk geholpen worden, maar bij wie kun je terecht?

“Ook heeft onze stichting een actief scholingsbeleid zodat interne mensen de openstaande vacatures invullen. We proberen daarop in te spelen en binnen Pro Persona is het aantal opleidingsplekken al toegenomen, maar het duurt nog wel even voordat ze de opleiding afronden. We doen wat we kunnen.”

*De echte naam van Esther is bekend bij de redactie

Voordat je verder leest

De Foodvalley verdient goede journalistiek die dieper graaft. Maar journalistiek kost geld. Steun Bureau Spotlight en draag bij aan sterke onderzoeksjournalistiek!

Ik lees eerst het stuk verder

Geestelijke gezondheidszorg
Sanne

Sanne Germans

Redacteur

Profiel-pagina
Standaard foto

Rozemarijn van der Stelt

Redacteur

Profiel-pagina
Nog geen reactie: Begin het gesprek!