Wereldrestaurant 7 Continenten gebruikte, al sinds het restaurant in 2021 opende, meer stroom dan afgesproken in hun contract met Liander, maar ophogen was geen optie toen in november 2022 netcongestie werd afgekondigd: het stroomnet in Gelderland is sinds die tijd vol. Eigenaar Chopin Cai en manager Amata Kapitein stonden met hun rug tegen de muur, zo was op 10 juli te lezen in Ede Stad en bij Bureau Spotlight. Liander waarschuwde het restaurant volledig van stroom af te sluiten en dreigde met een rechtszaak.
Ook in andere media, zowel regionaal als landelijk, werd het verhaal van Cai en Kapitein breed uitgemeten. Het restaurant kreeg honderden reacties van mensen die mee wilden denken met een oplossing of hen een hart onder de riem wilden steken. Begin augustus stelde het Edese raadslid Henk Righolt nog schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders over de gang van zaken en welke gevolgen dit heeft voor de ondernemer. Ook wilde hij weten of er meer bedrijven in Ede zijn met deze problemen en wat de gemeente en Liander doen om netcongestie aan te pakken en te voorkomen.
ADMINISTRATIEVE FOUT
Nu is het dan toch mogelijk om het verhoogde stroomcontract te krijgen waar het restaurant al lange tijd om vroeg, zo liet Liander deze week aan de eigenaar weten. Hiermee zijn alle problemen opgelost voor 7 Continenten. Liander heeft opnieuw naar de zaak gekeken en kwam tot de conclusie dat zij een administratieve fout hebben gemaakt. De netbeheerder geeft aan dat het restaurant al een structureel te hoge piekbelasting had vóórdat er netcongestie werd afgekondigd en dat Liander hen had moeten waarschuwen en het contract naar boven had moeten aanpassen. Zij hebben dit nagelaten, waardoor het na november 2022 niet meer mogelijk was voor de eigenaren om het contract alsnog te verhogen.
De eigenaar had dit zelf niet eerder gedaan omdat hij simpelweg niet wist dat het restaurant meer dan hun contract gebruikte. Liander waarschuwde pas na anderhalf jaar toen het door netcongestie niet meer mogelijk was om het contract op te hogen. Omdat 7 Continenten al vóórdat er sprake was van netcongestie al bijna 300 kilowatt gebruikte, terwijl ze een contract van 50 kilowatt hadden, zorgde hun stroomgebruik niet voor een te hoge piekbelasting volgens Liander.
ZIELSGELUKKIG
,,We gebruikten uiteindelijk dus niet te veel, maar hetzelfde als dat we altijd al deden. Het stroomnetwerk was en komt dus niet in gevaar door ons verbruik’‘, laat Kapitein weten. Cai en Kapitein zijn vooral opgelucht en blij dat het probleem is opgelost. ,,Eind goed, al goed. We zijn zielsgelukkig. Deze kwestie heeft ons de laatste tijd zoveel zorgen en slapeloze nachten opgeleverd. Nu kunnen we weer met een gerust hart slapen’‘, vertelt Kapitein.
EXCUSES
Afgelopen vrijdag 23 augustus kwam een delegatie van Liander langs bij restaurant 7 Continenten om excuses te maken voor administratieve fout waardoor hij te lang in onzekerheid heeft gezeten over de hoeveelheid elektriciteit die hij nodig heeft voor het uitbaten van zijn restaurant.
Cai en Kapitein willen nog met de netbeheerder in gesprek over de extra kosten die zij hebben gemaakt door de administratieve fout van Liander, zoals de aanschaf van een batterij van 84.000 euro die nu niet meer nodig is. Hierover laat Liander weten: ,,Wij hebben met de ondernemer ook gesproken over de batterij die hij heeft aangeschaft. We kunnen echter nog niets zeggen over een eventuele schadevergoeding. Op het moment dat een klant Liander aanspreekt op een verplichting tot schadevergoeding, dan beoordelen we die claim op basis van alle feiten en omstandigheden in de betreffende individuele casus.‘’
De gemeente Ede laat in een reactie weten dat ze het vervelend vinden voor 7 Continenten dat deze fout is gemaakt en dat ze langere tijd in onzekerheid hebben gezeten. ,,Wel zijn we blij dat in dit geval de uitkomst positief is en dat het elektriciteitscontract kon worden aangepast.‘’ De gemeente en Liander zijn geregeld in gesprek. ,,Liander heeft ons als gemeente inmiddels uitgebreid toegelicht hoe deze fout is ontstaan en hoe deze kan worden hersteld. Ook heeft Liander ons geïnformeerd over de manier waarop zij met 7 Continenten in gesprek zijn gegaan en welke afspraken er zijn gemaakt over de aanpassingen van hun contract.‘’
ONDERZOEK
De casus in Ede is voor Liander aanleiding om nader onderzoek te doen of er soortgelijke gevallen zijn. Dat onderzoek loopt nog, zo laat Liander weten. Over de uitkomsten hiervan kunnen zij daarom nog geen uitspraken doen.