WUR

Deel van Dossier

Foodvalley

Dit verhaal is mede tot stand gekomen door steun van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Polsen op de markt

Kraampjes met eten, groente- en fruit, een geur van vis en af en toe een onverstaanbare roep waarin woorden of synoniemen van ‘korting’ of ‘kopen’ in voorkomt. Het is markt in Ede. We bevinden ons midden tussen het voedsel. Wat ons betreft een uitstekende plek om te peilen of de inwoners weten wat de Foodvalley inhoudt. Zelf komen we oorspronkelijk niet uit deze regio, verklaart dat onze onwetendheid? Wellicht is de Foodvalley inmiddels een begrip voor de inwoners in Ede en voelen zij zich verbonden met de engelsnamige regio.

Regio Foodvalley
Een plattegrond van de regio Foodvalley met alle betrokken gemeenten

Het eerste interview vat het algemene beeld van die middag goed samen. “Iets met eten, maar daar houdt het eigenlijk bij op”, luidt het eerste antwoord van een Edenaar. Hij is niet de enige voor wie het bij gokken blijft. Men heeft weinig tot geen idee te over het bestaan en functioneren van Regio FoodValley. ‘Een foodtruck, iets met eten, een samenwerking tussen boeren’, we horen veel pogingen voorbijkomen maar concrete antwoorden blijven uit. Ook de groenteboer, die zelf actief is in de foodwereld, tast in het duister. Volgens hem vindt het vooral achter gesloten deuren plaats: “Ik krijg er weinig van mee. Het zou interessant zijn als er meer informatie over dit onderwerp naar buiten wordt gebracht.”

Wat is Foodvalley?

Jolanda Wauben, communicatieadviseur van Regio Foodvalley, omschrijft het als een samenwerking tussen regionale overheden*, ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen. “Regio Foodvalley investeert onder meer in wonen, werken, bereikbaarheid en onderwijs. De regio focust zich op het thema (agri)food, de omgeving kent immers veel voedselproductiebedrijven. Daarnaast heeft de regio een groot cluster van onderwijs- en kennisinstellingen dat gespecialiseerd is op het gebied van voeding.

(*) waaronder de gemeente Ede, Wageningen, Veenendaal, Barneveld, Nijkerk, Renswoude, Rhenen en Scherpenzeel.

Ver-van-mijn-bed-show

Veel inwoners die wij spraken op de markt hadden een vaag beeld over de Foodvalley. Volgens Wauben komt dat doordat de regionale projecten minder zichtbaar zijn voor de inwoners. “De samenwerking richt zich voornamelijk op ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en overheden. Wij voeren onder andere gezamenlijke projecten uit op het gebied van circulaire economie, mobiliteit, werkgelegenheid, energietransitie, ruimtelijke ontwikkeling en voedsel. Deze projecten hebben invloed op de burgers, denk aan prettig wonen en werken.”

Het grote verschil zit in de tastbaarheid, denkt Wauben. “Wat een gemeente voor de burger doet, is direct zichtbaar. Denk aan het aanvragen van een paspoort of aan het repareren van een lantaarnpaal, dat merk je als inwoner. De resultaten van Regio Foodvalley zijn niet meteen zichtbaar voor de burger. Zo worden er regionale woningbouwafspraken gemaakt of wordt er gezamenlijk beleid bepaald over de invulling van een bedrijventerrein. Voor een burger kan dat overkomen als een ver-van-mijn-bed-show.”

Oproep

De aankomende periode brengt Bureau Spotlight het ecosysteem dat de Foodvalley heet in kaart. Wie runt de Foodvalley? Wat betekent het voor de inwoners en welke bedrijven zijn hier bij betrokken? Zomaar enkele vragen die we graag beantwoorden. Heb je zelf vragen, tips of ken je iemand die we moeten spreken hierover, dan komen we graag met je in contact. Je bereikt ons door te mailen naar bureau@bureauspotlight.nl.

Voordat je verder leest

De Foodvalley verdient goede journalistiek die dieper graaft. Maar journalistiek kost geld. Steun Bureau Spotlight en draag bij aan sterke onderzoeksjournalistiek!

Ik lees eerst het stuk verder

Foodvalley
Mirjam Wolff

Mirjam Wolff

Freelance journalist

Mirjam Wolff is freelance journalist en duikt op dit moment voor Bureau Spotlight in de Foodvalley.
Profiel-pagina
Lars Regeer Portret

Lars Regeer

Creatieve Mediaprofessional

Lars is journalist en werkt bij Bureau Spotlight als ‘multimediaal schaap met vijf poten’. Als manusje-van-alles zorgt hij er …
Profiel-pagina
Al 4 reacties — praat mee!