Corine van Ruissen (54) heeft ‘zin in iets nieuws’ en besluit zich drie jaar geleden in te zetten voor lokale kunst- en culturele projecten in Ede. Ze solliciteert en wordt coördinator bij het Cultuurfonds Ede. “In Ede gebeurde toen nog niet zoveel voor creatievelingen, ook was er geen gezamenlijke agenda of een ‘culturele stem’ in de gemeente. Ik zag het fonds als een prachtige toevoeging, waar ik graag mijn steentje aan bij wilde dragen.”

Samen sterk(er)

Het fonds krijgt voor een periode van drie jaar een subsidie van in totaal 400.000 euro om het cultuuraanbod te versterken, de instellingen bij elkaar te brengen en het bedrijfsleven actief te betrekken. “Vooral dat laatste stond hoog op mijn lijstje, dus ik ben bedrijven langs gegaan, één voor één!” 

Op de vraag of de doelen van het fonds behaald zijn, antwoordt Corine: “We hebben afgelopen jaar 80,250 euro beschikbaar gesteld gekregen vanuit de lokale bedrijven en verschillende fondsen. We zagen dat de ondernemers niet zomaar geld in een fonds wilden stoppen, maar dat ze wel graag specifieke projecten sponsoren. Dit bedrag laat zien dat de culturele sector en de bedrijven prima de handen ineen kunnen slaan.”

Cinema-in-het-Park-2019-2
Cinema in the Park 2019. Beeld door: Afbeelding aangeleverd door Corine van Ruissen.

Mogelijkheden zien

De rode draad in Corine’s leven: mensen bij elkaar brengen! Lachend vertelt Corine: “Samen kan je zoveel meer bereiken dan in je eentje! Als je de juiste mensen activeert, ontstaan er prachtige dingen.” Onder haar leiding wordt een nieuw initiatief geboren: Cultuurplatform Ede. Vijftien grotere instellingen, waaronder  Cultura, Platform Edese Kunstenaars (PEK), Akoesticum, BAK (Belangenvereniging AmateurKunst), Edesche concertzaal, komen geregeld samen om de cultuuragenda op elkaar af te stemmen. 

Corine vertelt: “In het begin merkte ik dat culturele organisatoren zich erg competitief opstelden. Ze vochten allemaal voor hun eigen plekje in het Edese bestel en zochten hun eigen publiek. In de loop van de tijd veranderde die houding en werd er meer samengewerkt.” 

Stekker uit fonds

Afgelopen zomer besluit de gemeente de stekker uit het fonds te trekken, omdat de doelen ‘zeer beperkt’ gerealiseerd zijn. Over het besluit en de gang van zaken met de gemeente wil Corine niet veel kwijt. “Ik denk dat daar het meeste al wel over gezegd is. Wat er in drie jaar is opgebouwd gaat helaas verloren. Het is een extra klap voor de lokale kunst-en cultuursector in Ede. Een sobere bezuiniging op cultuur in coronatijd.” De gemeente is nu op zoek naar een nieuwe cultuurmakelaar.

Een van de culturele activiteiten in Ede Cultuurfonds Ede

Gemeente Ede trekt stekker uit fonds en loopt waarschijnlijk duizenden euro’s mis voor cultuur vanuit bedrijfsleven

Een onderzoek naar de impact van stoppen Cultuurfonds Ede.

Corine blikt terug op drie jaar Cultuurfonds. “Ik deed het voor de lokale makers, de pioniers. Zij staan met de voeten in de klei. Kunstenaars hebben een ongelooflijk talent. Ze dagen uit, choqueren en trekken je uit je veilige bubbel. Dat vind ik geweldig. In schuring, in het ongemakkelijke ontstaat er vaak iets bijzonders.”

Een van de pareltjes waar het Cultuurfonds bij betrokken is geweest, volgens Corine, is Clair Obscur: Classic Meets Metal, een samenwerking tussen Akoesticum en Astrant. Een event waar klassieke muziek samenkomt met keiharde metal. “Beide organisaties hebben verschillende doelgroepen en door zo’n evenement hebben ze twee werelden succesvol kunnen mixen.”

Toekomst van Cultuur

Afgelopen zomer hebben de laatste evenementen van het fonds online plaatsgevonden, bijvoorbeeld de digitale editie van de Uitmarkt. “Een digitale cultuurbeleving staat niet gelijk aan het bijwonen van een live performance, maar biedt wel iets moois. Het heeft mij verbaasd hoe een online optreden kan raken.” Toch hoopt Corine dat we snel weer naast elkaar in het theater kunnen zitten, want “kunst beleef je het beste samen.”

Beroepsmusici Robbert en Micha: “..”

Beroepsmuzikanten thuis door corona: een gesprek over stilte, omscholing en rouw

“We hebben de dubbele pech dat we allebei beroepsmusici zijn.” Wat Robbert en Micha altijd als zegen hebben ervaren, is nu hun grote zorg geworden."

MarliesHaitsma_jpg

Marlies Haitsma

Onderzoeksjournalist

Marlies Haitsma is freelance onderzoeksjournalist en fotograaf.
Profiel-pagina